دانلود تحقیق درمورد تاريخچه تهران

دانلود تحقیق درمورد تاريخچه تهران

0 1.9k
دانلود تحقیق درمورد تاريخچه تهران

با دانلود تحقیق در مورد تاريخچه تهران در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق تاريخچه تهران را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق تاريخچه تهران ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد تاريخچه تهران

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:31 صفحه

قسمتی از فایل:

نام تهران در حدود اواخر صده دوم پيش از ميلاد ، برای اولين بار در برخی از نوشته های تيوديس يونانی آمده است .

ابو اسعد سمعانی در كتاب خود از شخصی به نام ابو عبدالله محبدابن حامد تهرانی رازی نام برد كه اهل تهران بوده و در سال 261ه.ق چشم از جهان فرو می بندد و لذا اين كتاب قديمی ترين سندی است كه به موجوديت تهران قبل از صده سوم هجری قمری اشاره می كند.ابن حوقل در سال 331هجری قمری تهران را شهری سرسبز و دارای باغهای فراوان ذكر می كند كه ميوه های فراوانی داشته و ساكنان آن بيشتر در زير زمين زندگی می كردند.

استخری در سال 340هجری قمری در مورد تهران به تفضيل در كتاب خود (المسالك الممالك )ذكر كرده است . ابن بلخی نيز در فارسنامه حدود سالهای 500هجری قمری از آثار تهران سخن به ميان آورده است . ياقوت حموی در كتاب خود

المعجم البلدان به سال 620هجری قمری تهران را قريه ای از قرا ری می داند كه اكثر آن زير زمين ساخته شده و شامل دوازده محله است و اطراف آن باغهای زيادی است كه به هم راه دارند.

ذكريای قزوينی در كتاب آثارالبلاد (674هجري قمري )كه تقريبا 70 سال بعد از ياقوت حموی نوشته شده درباره تهران چنين می نويسد: تهران شهری است زيرزمينی مانند لانه مورچه كه اهالی آن به محض حمله دشمن در زيرزمين ها مخفی می شدند.

حمدالله مستوفی در كتاب نزهه القلوب خود به سال 740 هجری قمری تهران را اينطور تشريح می كند: تهران يكی از ييلاقات ری بوده و آب و هوايی گوارا و سالم دارد و دارای باغهای ميوه فراوانی است و جمعيت زيادی هم داشته است .رونق تهران بس از حمله مغول به سبب مهاجرت اهالی ری به تهران بيشتر شد. بعدها پای جهانگردان نيز به اين قسمت رسيد و احتمالا اولين جهانگردی كه به تهران سفر كرد روی كونثالث دكلاويخو نماينده هانری سوم پادشاه اسپانيا در دربار اميرتيمور بود كه در سال 806هجری قمری به تهران آمد. وی درسفرنامه خود از باغها و ميوه های فراوان ، آب زياد و آب و هوای ناسالم تهران نوشته است . شهرت تهران با روی كار آمدن سلسله صفويه بيشتر شد و رونق آن با به قدرت رسيدن شاه طهماسب آغاز كرديد. به دليل وجود آب فراروان و باغهای زياد و شكارگاه های متنوع شاه طهماسب به تهران علاقه ای وافر نشان می داد و اقامتهای طولانی در آن داشته است و حتی در سال 961هجری قمری دستور دادحصاری دور شهر بنا كنند كه 4 دروازه و 114برج داشت(برابر با سوره های قرآن) و طول آن حدود 6000قدم بود. شاه عباس صفوی نيز به پيروی از شاه طهماسب تا مد تها به آبادی تهران پرداخت و حتی باغی به نام چهارباغ احداث كرده و در ان عمارتی برای اقامت موقتی خاندان سلطنت بناكرد.

 سرتوماس هربرت در سال 1308هجری قمری در مورد تهران می-      نويسد:

تهران در ميان جلگه قرار كرفته است و دارای 3000خانه و چند بازار است كه از آجر ساخته شده اند و بازارهای آن بطوری بناشده كه فاقد سقف مي باشند. و چشمه ها و تاكستان ها، باغها و جويبارهای زيبايی دارد. شاه سليمان صفوی نيز تا اندازه ای در آبادی تهران سهم داشته و نخستين كا  بدستور او بنا شد. در دوره حمله افاغنه تهران سقوط كرد و به دست آنان افتاد و به دستور اشرف افغان تمامی باغها و تاكستان ها تبديل به ويرانه شد با ظهور نادرشاه و شكست اشرف افغان در دامغان 1141هجری قمری آنها بزرگان تهران را كشته و راهی اصفهان شدند و اشرف افغان نيز از ورامين رانده شد. در زمان نادرشاه افشار تهران جانی تازه گرفت . وی رهبران بزرگ شيعه راجمع كرد و از آنان خواستار رفع اختلاف شيعه و سنی و اتحاد اسلام شد. در سال 1154هجری قمری شهر را به فرزندش رضا قلی ميرزا سپرده كه به علت عدم كفايت توسط خود نادرشاه كورشد.

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر